2011 – året hvor linje 29 blev nedlagt

Linje 14 nedlægges også. Foto CC Ma Rui

Linje 14 nedlægges også. Foto CC Ma Rui Frederiksberg Bladet lavede i starten af januar en nytårskonkurrence – gæt 13 rigtige med hensyn til hvad der sker i 2011. Men i virkeligheden behøver man kun at gætte 12 rigtige for et af spørgsmålene lød: Er der stadig en linje 29 d. 16. december 2011? Og her er svaret givet allerede, for 2011 bliver året hvor linje 29 bliver nedlagt. Den forsvinder ved overgangen til vinterkøreplanen i november 2011.

Godt nok udtaler flere af de lokalpolitikere som var med til at træffe beslutning om at der skulle spares 8,6 mio. kr på Frederiksberg Kommunes udgifter til kollektiv trafik, som om beslutningen ikke er taget endnu men det er den. Københavns kommune har allerede meddelt Movia at de ikke længere vil betale til linjen, så linjen ville herefter kun skulle køre i Frederiksberg Kommune.

Den plan som Movia arbejder efter betyder andre ændringer på Frederiksberg. Linjerne 14 og 15 nedlægges også og erstattes af en ny A-linje, Linje 9A som vil køre ad Gl. Kongevej, Smallegade, Peter Bangs Vej, hvorfra den drejer op af Sønderjyllands Alle til Flintholm Station før den fortsætter ud i Vanløse. Det vil betyde at der ikke længere kører bus på Finsensvej. Frekvensen på linje 9A vil cirka svare til den frekvens linje 14 og 15 har tilsammen, så der er ikke tale om en egentlig serviceforbedring i forhold til de strækninger som begge linjer kører ad i dag. Det vil sige at i de perioder hvor både linje 14 og 15 kører hver 10. minut, vil linje 9A komme til at kører cirka hver 5. minut.

Linje 29 vil ikke blive erstattet af en ny linje, men en omlægning af servicebusserne vil kunne sikre en hvis dækning af f.eks. Nyelandsvej. Årsagen til at linje 29 nedlægges og busdriften på Finsensvej stopper er at ruterne ifølge Movia og Frederiksberg Kommune ligger for tæt på Metroen.

Kjeld Allan Larsen, formanden for Rådet for Bæredygtig trafik, har følgende kommentar til planerne til Frederiksbergnyt:

”Det ser for øjeblikket ud til at være en gængs øvelse at skære ned på en række buslinier, hvor indtægtsgrundlaget er beskedent. Eksempelvis har Københavns kommune en plan Bynet 2018 på trapperne, som på lignende måde vil fjerne buslinier, som løber parallelt med kommende metrolinier. Det vil helt givet gå ud over de mindst bevægelige buskunder, herunder de ældre, da metrobetjening for dem er forbundet med en række ulemper: der er længere mellem to stop, metroanvendelse er forbundet med ned- og opstigning af trapper, den personlige sikkerhed opfattes som mindre sikker under jorden end på overfladen. Alt i alt vil en indskrænket busdrift betyde, at flere ældre helt vil fravælge at komme uden for deres hjem og dermed fratages muligheden for at være samfundsborgere.”

Flere handicaporganisationer har da også allerede været ude at kritisere planerne.

Se sag 22 på By og Miljø udvalgets møde mandag d. 17.1.2011