Heldagsskole = “svedere” til alle!

Lærerne på Frederiksberg uddeler i onsdags ”SVEDERE”, også kaldet ”eftersidninger” i protest mod regeringens nye udspil til en folkeskolereform. Lærerne frygter nemlig, at tvungne heldagsskoler til de danske børn vil føles som een lang eftersidning. De mener, at en tvungen heldagsskole er et angreb på børnenes fritid, og at en tvungen heldagsskole vil gå ud over det frivillige og rige organisationsliv, som Frederiksberg er kendt for.

”Med en 37 timers skoleuge for børn i de største klasser, er der ikke megen tid tilovers til et aktivt fritidsliv – og det er helt afgørende for børns dannelse, udvikling og læring, at de også deltager i andre sammenhænge end de rammer, som skolen repræsenterer”, forklarer Anja Hyldgaard Løgtholt, formand for Frederiksberg Kommunes Fællespædagogiske Råd.

Den opfattelse deles af formanden for Frederiksberg Kommunelærerforening, Ane Søegaard. Hun siger: ”Regeringen melder uden blusel ud, at flere undervisningstimer automatisk giver en bedre kvalitet. Men Børne- og Undervisningsministeriets egen evalueringsrapport om heldagsskoler viser, at børn på heldagsskoler ikke klarer sig markant bedre end børn på almindelige sammenlignelige folkeskoler, forklarer Ane Søegaard og fortsætter: ”Det er rigtig vigtigt, at også familiernes behov tænkes med. Familien er helt afgørende for børnenes liv. Det undrer mig derfor ikke, at der overalt på Facebook findes sites i protest mod heldagsskoler, og at en netop offentliggjort undersøgelse viser, at de danske forældre er enige med lærerne i at tvungne heldagsskoler ikke er gavnligt, og 67 % af forældrene mener, at der enten slet ikke skal være heldagsskoler eller at det skal vurderes fra skole til skole, om skolen skal være heldagsskole.”

Kun 28 % af forældrene mener at alle skoler skal være heldagsskoler.