Skræmmekampagne og skræmmekampagner

Skræmmekampagner, hvor man advarer mod alskens ulykker, hvis vælgerne stemmer på et parti florerer i stort omfang på de sociale medier. På Frederiksberg har konservative og Venstre brugt København som et skræmmebillede på, både socialdemokratisk styre og på Enhedslisten magt, og i København har Socialdemokratiet (og medlemmer af SF) også kørt skræmmekampegne mod Enhedslisten. Hvis Berlingskes meningsmåling fra Frederiksberg passer, så det ud til at de konservative har haft succes med deres del af kampagnen (se artiklen om målingen).

Men på Frederiksberg har konservative på de sociale medier, nu flyttet sigtekornet for skræmmekampagnen til Venstre og Jan E. Jørgensen, og muligheden af, at Enhedslisten peger på ham som ny borgmester (hvilket en af Enhedslistens spidskandidater for øvrigt har afvist – partiet vil ikke pege på Jan E. Jørgensen). Hensigten med kampagnen er at flytte stemmer fra V til C og i kampagnen er det underforstået, at Enhedslistens mandater ikke må tælles med når borgmestervalget skal afgøres.   Så hvis der efter et valg, hvor Simon Aggesen fortsætter som borgmester i en bred konstituering, skal Aggesen vel sikre at Enhedslisten ikke stemmer for så han kommer til at ”sidde” på også deres mandater.