Det politiske skifte i 2021 var positivt

De ikke-kommercielle lokalmediernes meningsmåling er lige på trapperne og offentliggøres i en af Frederiksbergs Lokal-tv kommende udsendelser. Men nogle af resultaterne ligger klar. Vi stillede f.eks. dette spørgsmål i målingen:

“Ved kommunalvalget i 2021 skiftede det politiske flertal: efter 112 års konservativ styre overgik flertallet til en ”grøn koalition” bestående af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF og Enhedslisten. Synes du at dette skift indtil videre har været-“

Meget positivt8 %
Positivt27 %
Hverken eller30 %
Negativt18 %
Meget negativt8 %
Ved ikke9 %
Total (antal = 510)100 %

Som det kan ses var der 35 %, der svarede positivt eller meget positivt, mens færre, 26 % af de 510 spurgte vælgere, svarede negativt eller meget negativt.

Ikke overraskende er de mest positive, vælgere som angiver de vil stemme på partierne i den “grønne koalition” og de mest negative konservative vælgere, hvor af 25 % mener, at skiftet har være “meget negativt”. Til gengæld er det i de større partier alene blandt de konservative vælgere, der er vælgere der angiver de mener skiftet var “meget negativt”. Det mener f.eks. ingen af de vælgere der vil stemme på Venstre.

Det er måske også bemærkelsesværdigt, at hele 30 % svarer “hverken eller” til spørgsmålet.

Note: målingen er foretaget af analyseinstituttet NORSTAT ultimo august. Målingen er foretaget på vegne af Frederiksberg Lokal-TV, Frederiksberg Lokalradio og nyhedssiden www.Frederiksbergnyt.dk