Venstres tilbagegang ved folketingsvalget kostede partiets 2 mandater i Københavns storkreds. Det betyder, at Jan E. Jørgensen er dømt ude allerede inden de personlige stemmer optælles.
På landsplan blev Venstres tilbagegang lidt mindre en forventet. Det skyldes tilsyneladende at partiets tab til Danmarksdemokraterne i Jylland er blevet begrænset, bortset fra i valgkredse, hvor Danmarksdemokraterne stillede meget kendte kandidater op (som fx Mads Fuglede i Ringkøbing).
Til gengæld var Venstres tilbagegang markant i de større byer, især i København, hvor partiets vælgerandel gik fra ca. 10 % til 5 %. Her ser det ud til, at Venstre tabte stemmer til de konservative, som gik næste tilsvarende frem.
Et godt bud på forklaringen kom Jan E. Jørgensen selv med i et interview på valgnatten. Han mener det skyldes, at Venstre (uretfærdigt ifølge Jan E.) blev forbundet med dårlig dyrevelfærd i svineproduktionen og med nitrat i drikkevandet. Sagt med andre ord tabte “storby-venstre” (for at bruge et slogan fra Jan E. Jørgensen) pga. “landbrugs-venstre”.
Jan E. Jørgensen er dog stadig politiker. Han er medlem af Frederiksberg Kommunalbestyrelse og udvalgsformand og med 2 års eftervederlag fra Folketinget har han lidt tid til at finde fremtidsplaner.
Mens Venstre tabte 2 mandater i Københavns Storkreds, vandt de konservative et og får således 2 valgt. Den ene er sikkert den nuværende valgte Helle Bonnesen, men hvem den anden bliver afhænger af de personlige stemmer, der tælles op i øjeblikket. Se vores separate opslag om det.

