Forslag til ny kommuneplan

Kommunalbestyrelsen sender nu en ny kommuneplan – kommuneplan 2025 – i høring i 9 uger. I kommunalbestyrelsen er der uenighed så 2 partier har udarbejdet mindretalsudtalelser, der sendes med ud i høringen. Så det er vigtigt at borgerne deltager i høringen og indsender deres kommentarer til kommunen.

En kommuneplan er den overordnede og langsigtede plan for kommunens fysiske udvikling. Den gælder for en fireårig periode men har et tolvårigt sigte. Forslaget til Frederiksbergs kommuneplan baserer sig på Frederiksberg Bystrategi 2024, som er kommunens planstrategi med de overordnede temaer: Tryg og blandet by, Grøn og klimavenlig by, Byen for alle og Vidensby med udsyn.

Kommuneplanen er bindeleddet mellem landsplanlægning og lokalplanlægning samt enkeltafgørelser efter blandt andre plan-, miljø-, natur-, bygge- og vejlovgivningen.

Kommuneplanen indeholder fire spor: Hovedstruktur, retningslinjer, rammer og en supplerende redegørelse. Alle fire spor indgår i høringen.

Som nævnt har 2 partier ønsker at udarbejder mindretal, der sendes med ud i høringen.

Mindretal fra det konservative folkeparti: Det Konservative Folkeparti er tilhænger af en mere blandet by og mener, at Frederiksberg skal være en by for alle, uanset indkomst. Vi ser almene boliger som et af de redskaber, der i konkrete tilfælde kan fremme en mere blandet by. En ægte blandet by rummer dog ikke for store og socialt uafbalancerede koncentrationer af bestemte boligtyper eller ejerformer. Derfor ønsker vi ikke et etablere nye almene boliger i områder, der ligger tæt på eksisterende almene boligområder med en sårbar social balance. Vi mener desuden, at en større andel af ejerboliger og andelsboliger kan fremme en mere blandet beboersammensætning i kvarterer, hvor det savnes.

Enhedslistens mindretal: Enhedslisten ønsker mere og bedre kollektiv trafik men kan ikke støtte kommuneplans forslagets tilkendegivelser om fremtidigt metro- Vi ønsker i stedet BRT (Bus Rapid Transit)-løsninger med busser, der kører i egne busbaner, hvor der er plads. Økonomisk vil man kunne få mere kollektiv transport ved BRT end ved dyrt metro-byggeri. Man vil hurtigere kunne styrke den kollektive trafik mellem omegnen og Frederiksberg og derved mindske trængslen. BRT-løsninger er også klart mindre klima og CO2 belastende end metroer i betonrør.

Sag 297: Kommunalbestyrelsen 2022-25 – Kommunalbestyrelsens mødesal