Mobilfri skole på Frederiksberg

Frederiksberg kommunen vedtager nu under mottoet “Mere fysisk fællesskab – mindre skærmbrug” nogle anbefalinger om brug af mobiler og skærme i bl.a. skoler og klubber. Kommunen er derved en af de første kommuner som vedtager regler om brug af skærme i de kommunale institutioner.

Der er tale om en ”Frederiksberg-model” med 10 anbefalinger for skærmbrug med det sigte at reducere anvendelsen af mobiler og skærme i daginstitutioner, skoler, SFO og juniorklub, så princippet er, at brug i givet fald sker i klar faglig/pædagogisk sammenhæng. Modellen indeholder også 6 anbefalinger til forældre.

Med udarbejdelsen af Frederiksbergmodellen er der, ifølge politikerne i undervisningsudvalget, et grundlag for at supplere skolernes politikker for brug af mobiltelefoner og andre digitale enheder som fx smartwatches. Frederiksbergmodellen bygger på anbefalinger fra bl.a. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) og fra Sundhedsstyrelsen om skærmbrug i grundskoler og fritidstilbud.

Det er dog skolebestyrelsen på den enkelte skole, der fastlægger principper for skærmbrug og skolelederen, der omsætter principperne i skolens hverdag, herunder også i SFO og klub. Det skal gøres med udgangspunkt i ‘følg-eller-forklar’, det vil sige at det skal forklares, hvis Frederiksbergmodellens anbefalinger ikke følges.

De 10 anbefalinger for skoler, SFO’er og klub er:

  1. Formuler en fælles skærmpolitik for hele skolen inkl. SFO og klub, fordi ensartede regler skaber en fælles forståelse og klare rammer for alle.
  2. Indfør mobilfri skole og fritidstilbud. Alle elever afleverer deres mobiltelefoner (og smartwatches) ved skoledagens begyndelse og får den udleveret ved skoledagens afslutning. Sørg for, at mobiltelefonerne er pakket væk i løbet af dagen, fordi de reducerer distraktioner og øger fokus på læring og sociale interaktioner.
  3. Start timen uden skærmbrug. Lad skærmene være lukket ved timens start så man får øjenkontakt og tjekker ind med hinanden. Hav skærmfri tidsrum i alle timer, fordi det fremmer fællesskab og aktiv deltagelse fra starten af lektionen.
  4. Brug ikke skærme til at sætte i stedet for læring og pædagogik. Brug kun skærme når det er voksenstyret og fagligt, pædagogisk og didaktisk funderet, fordi det forhindrer unødvendig brug af skærme i undervisnings- og fritidsdelen og sikrer læring med digital relevans.
  5. Skeln mellem aktiv og passiv brug af skærme. Aktiv skærmbrug kan stimulere til aktivitet (fx stop-motion og programmering) versus passiv skærmbrug, fordi brug af skærme kan være med til at understøtte forskellige læringsmål.
  6. Skab ro og skærmfrihed i de store pauser og tænk i fælles, skærmfri aktiviteter, fordi det hjælper børn med at få ro og fordybelse, hvilket fremmer læring.
  7. Tilbyd skærmfri fritidsaktiviteter i frikvarterer og i fritidstilbud. Tilbyd fx fysiske aktiviteter med bevægelse, krea/håndværk og musik som alle børn kan være med i og motiveres til at deltage i, fordi skærmfrie aktiviteter fremmer fysisk og kreativ udfoldelse, og giver plads til fællesskaber.
  8. Understøt digital dannelse. Verden er digital og vi ønsker at lære børnene at være nysgerrige og kritiske og få god teknologiforståelse. Derfor skal de voksne være gode rollemodeller, de skal tage snakken med eleverne og børnene om det digitale liv, fx god social adfærd og mobning på digitale medier. De voksne skal også skabe rammer som gør, at børn og unge rækker ud, hvis der sker noget utrygt eller uhensigtsmæssigt i de digitale universer, fordi børn skal lære at navigere ansvarligt i en digital verden.
  9. Sørg for effektive firewalls og begrænset frisøgning. Skolen melder ind til Blackliste-arbejdsgruppen når der er behov for yderligere blokeringer af hjemmesider. Begræns brugen af frisøgning på fx google og brug i stedet bøger eller specifikke hjemmesider, fordi man undgår distraktioner når skærme bruges i undervisningen.
  10. Understøt digitalt forældresamarbejde. Børns digitale liv skal løbende drøftes på fx forældremøder i klassen og på årgangen. Forældre kan sammen bestemme og holde aldersgrænser for introduktionen af smartphones, brug af sociale medier og skærmbrug i klassefællesskabet, jf. anbefalingerne til forældre.

Politikerne har også udarbejdet 6 anbefalinger til forældre, der bl.a. indeholder en anbefaling om først at give børnene smartphones så sent som muligt og helst ikke før 8. klasse. Undervisningsudvalget anbefaler, at man i stedet giver børnene en simpel telefon (dumbphone), hvis der er brug for kontakt.

Samt en anbefaling om at følge aldersgrænsen på 15 år for brug af SoMe, hvilket er den danske aldersgrænse for oprettelse uden forældretilladelse er 15 år (databeskyttelsesloven). Formålet er, at de mindste børn kommer senere på SoMe.

Se yderligere om forældre anbefalingerne på Dokumentvisning

Se yderligere om forældre anbefalingerne på Dokumentvisning