Den megen omtalte nedlæggelse af linje 29 sker i forbindelse med gennemførelse af projektet ”Bynet 2018”. Det er et fælles projekt mellem Transportministeriet, Københavns og Frederiksberg Kommune. Formålet er, at effektivisere den kollektive trafik, især gennem en bedre sammenhæng mellem busserne og Metroen.
Det er samtidigt målet, at reducere omkostningerne til busdrift og øge antallet af rejsende i den kollektive trafik.
Målet er inden år 2018, at spare 20 mio. kr. årligt på busdrift ved at reducere busdriften med c. 80.000 timer svarende til 5 % af kørslen i København og Frederiksberg kommune. Når metrocityringen åbner i 2018 vil busdriften blive reduceret med yderligere 120.000 timer.
Bynet 2018 betyder på Frederiksberg en væsentlig forringelse af den kollektive trafikbetjening. Linjerne 29 og 15 nedlægges helt og linje 14 omlægges, så den ikke længere skal køre på Frederiksberg. I dag kører der f.eks. på Gl. Kongevej og Smallegade 12 busser i timer i myldretiden. Det reduceres til 8 busser. Da den nye linje 9A skal kører ad Peter Bangs Vej til Sønderjyllands Allé, hvorfra den kører til Flintholm Station, vil der fra efteråret 2011 ikke længere køre busser på Finsensvej.
Også hyppigheden på ruterne 2A og 6A reduceres. Hvor der i dag kører 11 afgange i timen på linje 2A reduceres det til 8. Linje 6A reduceres fra at køre 12 gange til kun at køre 9 gange i timen i myldretiden.
Forringelserne i dækningen af busserne på Frederiksberg retfærdiggøres (i planen) af, at der kommer en bedre dækning fra omegnskommunerne til Flintholm Station. Frederiksberg borgere som skal til Rødovre, Vanløse og Brønshøj vil i fremtiden også skulle via Flintholm.
Til gengæld tyndes der alvorligt ud i busdriften i Frederiksberg kommune og de fleste borgere vil få længere busstoppestederne. Mange vil i stedet skulle gå til metrostationerne.
Formanden for Rådet for Bæredygtig Trafik Kjeld A. Larsen har tidligere udtalt: ”Det vil helt givet gå ud over de mindst bevægelige buskunder, herunder de ældre, da metrobetjening for dem er forbundet med en række ulemper: der er længere mellem to stop, metroanvendelse er forbundet med ned- og opstigning af trapper, den personlige sikkerhed opfattes som mindre sikker under jorden end på overfladen. Alt i alt vil en indskrænket busdrift betyde, at flere ældre helt vil fravælge at komme uden for deres hjem og dermed fratages muligheden for at være samfundsborgere.”
Beslutningen om at føre planerne i Bynet 2018 ud i livet er i princippet truffet igennem budgetforligene i Københavns og Frederiksberg Kommune, hvor et flertal stemte for planerne (på Frederiksberg stemte kun Enhedslisten imod), men detaljer i planen kan stadig ændres.