Kommunalbestyrelsen vedtog på det sidste møde inden sommerferien Kommuneplanen, som er gældende de næste 4 år. Debatten afslørede, at der var enighed om det meste i planen, men at der også var markante uenigheder partierne imellem, bl.a. om biltrafik, parkering og miljø. Enhedslisten og SF forsøgte endvidere at få vedtaget, at nyt boligbyggeri på Frederiksberg kun må opføres som boligtyper der mangler i kommunen, hvilket vil sige ungdomsboliger, seniorboliger eller boliger til borgere med handicaps. Det ville flertallet ikke støtte.
Der var i oppositionen utilfredshed med, at flertallet ikke vil gøre nok for at begrænse biltrafikken på Frederiksberg, både med hensyn til den gennemkørende trafik og til måder, hvorpå kommunen kunne bidrage til at mindske behovet for biler blandt borgerne på Frederiksberg. SF foreslog, at der indskrives et trafikhierarki for den lokale planlægning, der som udgangspunkt giver forrang til bløde trafikanter frem for den motordrevne trafik, når der skal prioriteres mellem disse, samt at der i Kommuneplanen indarbejdes en målsætning om at begrænse bilismen på Frederiksberg. Enhedslisten foreslog, at der gøres mere for at begrænse den gennemkørende trafik og for at det bliver lettere for borgerne på Frederiksberg at undvære egen bil. Forslagene blev nedstemt af flertallet.
Enhedslisten og SF havde også en række forslag om parkering. De foreslog f.eks., at det skal tilstræbes at opføre underjordiske parkeringspladser, og at det samtidig skal sikres, at der herved frigives plads til andre byrumsfunktioner på overfladen, samt at kommunen ikke forlanger parkeringspladser i tilknytning til byggeri af kollegie- og ungdomsboliger i stationsnære kerneområder.
På klima og miljø området stod oppositionen (socialdemokraterne, SF og Enhedslisten) samlet om et forslag om, at alt ikke støttet nybyggeri opføres som CO2-neutralt byggeri ved lokal vedvarende el-produktion, hvilket er en skærpelse i forhold til kommuneplanes krav om lavenergi byggeri. Man kan sige, at oppositionens forslag ville føre til en markant udvidelse af solceller i byen. SF og Enhedslisten foreslog endvidere at kommuneplanen fik en grønnere profil ved, at der udarbejdes målbare og ambitiøse målsætninger for miljøforbedringer på alle centrale områder. Som det er nu står det som løse hensigtserklæringer. De 2 partier foreslog også, at der vedtages en mere ambitiøs målsætning for den mængde vand, der afkobles fra kloaksystemet, en højere procentsats end de angivne 30% . Partierne mente at det kunne gøres ved i større omfang at bruge ”blå” elementer i byen, dvs. vandbassiner, åbne åer m.m.
Af konkrete byggeprojekter var der uenighed om der skulle være muligt at bygge over på den nye metrostation på Frederiksberg Alle (F og Ø imod) eller på stationen ved Forum (hvor også A var imod). Begge steder vedtog flertallet at det skal være muligt at bygge, på Frederiksberg Alle op til 6 etager.
Handelshøjskolens (CBS) planer og at bebygge deres areal ved Nordre Fasanvej som lukker af overfor Føtex var der også uenighed om. Oppositionen ønske her at begrænse størrelsen af nybyggeriet, så der blev mere lys og luft i området.
Endelig udspandt der sig en længere diskussion om gavlmalerier og reklamer på gavle, en diskussion som især foregik mellem socialdemokraterne og de borgerlige partier.
Der var endvidere en række særstandpunkter, f.eks. stod Enhedslisten alene om at problematisere udbygningen af kunstgræsbaner, hvilket der kan læses mere om på kommunens hjemmeside http://www.frederiksberg.dk/Politik-og-demokrati/DagsordnerOgReferater/Kommunalbestyrelsen/17-06-2013/31013656-30c6-40d9-9c54-b5f739fa2fb8/2cb4e646-8f23-43d9-a273-0730e7884be8.aspx